امروزه با افزایش ارتباطات و حضور تکنولوژی های جدید جهانی و رقابتی شدن تجارت هرروزه شامل تغییرات وسیعی در دنیا هستیم. فوتبال هم مانند دیگر فعالیت ها از این قاعده مستثنی نبوده است و تغییرات فراوانی را در جهت پیشرفت و حرفه ای شدن پشت سر نهاده است تا به صنعتی شدن برسد. استفان مورو (۱۹۹۹) در کتاب خود به نام تجارت جدید فوتبال موارد زیادی را به عنوان تغییرات وسیعی که فوتبال در دهه گذشته کرده است را نام برده که این تغییرات باعث صنعتی و تجاری شدن فوتبال شده است که عبارتند از:
حضور باشگاه ها در بازار بورس سهام
حضور تلویزیون های ماهواره ای برای ضبط و پخش فوتبال
وجود سرمایه های بسیار کلان در بازار بورس سهام
ظهور نوع جدید باشگاه داری در رشته فوتبال
افزایش درآمدهای حاصل از فروش محصولات باشگاه های حرفه ای
جهانی شدن بازار نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال
پیدایش آژانس های فروش بلیط برای پیش فروش بلیط مسابقات فوتبال
افزایش قیمت بلیط های ورودی استادیوم های فوتبال
پاداش کلان اعطا شده به بازیکنان
رفت و آمد در دادگاه ها برای حفظ حقوق بازیکن و باشگاه
باشگاه های فوتبال در سراسر جهان از سه طریق به کسب درآمد می پردازند که عبارتند از:
درآمد روز مسابقه
حق پخش رسانه
تجارت
این بخش از درآمد همانطور که از نامش مشخص است درآمدی می باشد که در روز مسابقه باشگاه کسب می نماید که شامل فروش بلیط، فروش لوازم با آرم باشگاه از قبیل کلاه، پیراهن، محصولات فرهنگی باشگاه مثل فیلم ها و کتب ورزشی همچنین حق پارکینگ، بوفه ها و هر آنچه در روز مسابقه توسط باشگاه فروخته می شود می باشد.
عوامل موثر بر درآمد روز مسابقه :
الف . تعداد میزبانی ها
ب . ظرفیت ورزشگاه
ج . تعداد تماشاگران
این سه عامل به طور مستقیم بر افزایش درآمد روز مسابقه تاثیر دارند. افزایش تعداد میزبانی ها باعث افزایش فروش بلیط و کلیه محصولات باشگاه در روز مسابقه می شود . هرچه ورزشگاه دارای ظرفیت بیشتری باشد بنابراین می تواند تماشاگران بیشتری را در خود جای داده و درآمد را در این بخش افزایش دهد. همچنین هر عاملی که باعث حضور بیشتر تماشاگران و افزایش انگیزه های آنها جهت حضورشان در روز مسابقه شود باعث فروش بلیط و محصولاتی بیشتری با آرم باشگاه شده که در نهایت منجر به افزایش درآمد روز مسابقه می شود.
می توانید در وبلاگ اسان اسپرت مقاله های آموزش فوتسال، ، آموزش رقص زومبا و... را مطالعه کنید . همچنین امکان اجاره سالن فوتبال نیز از طریق سایت اسان اسپورت فراهم شده است.
درآمد فوتبال از حق پخش رسانه
درآمد حاصل از فروش حق پخش رسانه ای مانند تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت و تمامی ابزارهای ارتباطی در تمامی مسابقات داخلی و خارجی ، درآمد حق پخش رسانه می باشد.
عوامل تاثیرگذار بر حق پخش رسانه :
بیننده های تلویزیونی مسابقات فوتبال به طور روزافزون زیاد می شوند و این موضوع باعث شده است تا رقابتی فشرده بین شبکه های معتبر تلویزیونی و ماهواره ای برسر خرید حق انحصاری پخش مسابقات فوتبال ایجاد شود و با اطمینان می توان اذعان نمود که در چنین رقابتی صنعت فوتبال بیشترین سود را عائد خود ساخته است. منافع فراوانی که شرکت های پخش کننده مسابقات فوتبال از پخش مسابقات دریافت می نمایند باعث می شود تا میان آنها جهت اخذ امتیاز پخش، رقابتی فشرده پدید آید که در نهایت باعث بالارفتن قیمت پخش مسابقات می گردد و این عامل باعث افزایش درآمد لیگ ها و باشگاه های فوتبال می شود در کنار رقابتی که رسانه ها برای دریافت حق پخش دارند که باعث بالارفتن قیمت حق پخش مسابقات می شود، هر مسابقه ای که بینندگان بیشتری داشته باشد اصحاب رسانه مبلغ بیشتری را بابت حق پخش مسابقات می پردازند. پس عواملی که منجر به حضور بیننده بیشتری می گردد برحق پخش مسابقات تاثیرگذار است. در مجموع تمامی عواملی که برای حضور تماشاگران در استادیوم ها و تقاضای مشاهده مسابقات فوتبال مطرح می باشد در تقاضای مشاهده پخش رسانه ای مسابقات هم تاثیرگذار است مانند کیفیت و عدم قطعیت بازی . همچنین درآمد تیم هایی که مسابقات آنها جذابیت های بیشتری برای هواداران دارد از حق پخش بیشتری برخوردار می باشد. در واقع جذابیت مسابقه یکی دیگر از عوامل جذب تماشاگران می باشد. با توجه به مطالب بیان شده، رقابت شبکه های مختلف جهت گرفتن حق پخش رسانه ای لیگ ها و مسابقاتی که بینندگان بیشتری دارد از مهمترین عوامل اثرگذار برقیمت حق پخش رسانه ای هستند.
منبع: وبلاگ آسان اسپرت